center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Egy emigrált közszolga esete az ATV-vel
Friderikusz Most az ATV-n. www.kontextus.hu

Hétről hétre követhettük nyomon, hogyan épült le Friderikusz Sándor A szólás szabadsága című műsora a közszolgálati tévében, miután a régi műsorvezető és stábja botrányos körülmények között távozott az intézményből. Szembeszökő volt a megszokott profizmus hiánya. Ezek után kíváncsian szemléltük Friderikusz ATV-be való átigazolását: vajon átmenthető-e egy közszolgálati tévére kitalált műsorstruktúra, szerkesztési elv – és egyáltalán maga Friderikusz – egy olyan periférikus kereskedelmi televízióba, melynek húzóneve eddig Bolgár György, Fásy Ádám és a Vidám Vasárnapból ismert Németh Sándor volt.

Azt nyilván az idő dönti majd el, hogy a március 20-án az ATV-n indult Friderikusz Most közéleti-politikai hírháttér-műsor behozza-e a tőle várt nézőszámot. Az elmúlt adásokból az mindenképpen kiderül, hogy ez nem a műsorvezetőn múlik. Közhely, de ismét bebizonyosodott, hogy Friderikusz a mai magyar tévés mezőnyben a legfelkészültebb televíziós személyiség, akinek nem okoz gondot levezényelni egy napi rendszerességgel jelentkező hírműsort.

Némi változás természetesen történt A szólás szabadságához képest, de az MTV-ben jól bevált arculaton nem igen akartak módosítani a műsorkészítők. Az egy műsorra jutó kevesebb pénzből persze csak kisebb stúdióra, lebutított inzertekre és animációkra futotta, de ez – főleg a precíz operatőri munkának és a jó ritmusú adásrendezésnek köszönhetően – nem különösebben zavaró. A Friderikusz fejére dőlő stúdiófal, az aranyszín képkeretek és átkötő animációk valamint a nézői e-maileket megjelenítő computer-ábra annál inkább.

A legnagyobb változást a témaindító riportok hozták a műsorba. Friderikusz fiatal riportereknek adta ki feladatba, hogy az adott témát 2-6 perces anyagban vezessék fel, foglalják össze. Az így létrejövő kisfilmek általában összeszedettek és lényegre törőek, ám kissé szétdarabolják a műsort. Hiszen ahány téma, annyi riporter, annyi vizuális és szerkesztési mód, annyi arc, hang és beszédhiba… hogy csak a legprimerebb különbségekről szóljunk. A riportokból kinövő stúdióbeszélgetéseket Friderikusz most is jól irányítja, keményen közbeszól, ha vendégei mellébeszélnek, bár – csatornától függetlenül – lehetne ezt még jobban is csinálni. Az eddig látott adások sorában például előfordult párszor, hogy egy-egy beszélő semmit nem tett hozzá az adott témához, valószínűleg egyszerűen azért, mert nem ő volt a legilletékesebb, legmegfelelőbb ember – a stáb rossz vendéget hívott. Friderikusz azért ilyenkor is tisztességgel lekérdezi a kötelező köröket, majd rutinosan a következő vendégre röpül.

A Friderikusz Most legnagyobb előnye, hogy úgy tud minden hétköznap érvényes, és az esetek nagy részében érdekes maradni, hogy közben nem a napi aktualitás verklijét tekeri. (Tiszteletre méltó és okos döntés, hogy felvállalnak társadalmi célú üzeneteket, aktualitásokat is.) Témáit jó kézzel választják ki a műsor készítői, és az esetek nagy részében beljebb jutnak, mint a többi hírműsor – vagy legalábbis egészen elmennek a falig. Persze, az igazi újságírói kihívás és a nagy sztori mindig a falon túl van. De a televíziós mezőnyből jelenleg csak Friderikuszéknak lehet oda átjárásuk, ha valakinek egyáltalán.

Barabás Dániel

Egy emigrált közszolga esete az ATV-vel. Friderikusz Most az ATV-n. www.kontextus.hu